روند صعودی قیمتها تقریباً تا اواسط اردیبهشت ماه ادامه داشت که با انتشار اخبار مربوط به آزادسازی واردات خودرو، ترمز افزایش قیمت کشیده شد و اگرچه نسبت به اسفند ۱۴۰۰ همچنان قیمتها بالاست اما نرخها از آن روند صعودی، عقب نشینی کرد و به طور میانگین ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان ریزش قیمت را شاهد بودیم.
البته طبق گفته فعالان بازار خودرو، طی دو ماه گذشته، قیمتها در بازار به صورت غیرواقعی و هیجانی افزایش یافته و بیشتر ارقام روی کاغذ بودند و با انتشار اخبار نسبتاً مثبت، روند هیجانی قیمتها متوقف شد و پس از یک کاهش چند روزه، طی دو روز گذشته، قیمتها باثبات مانده اند.
آنطور که فعالان بازار خودرو میگویند، اگرچه طبق تجربه در این روزها میزان معاملات خودرو به دلیل نزدیک شدن به فصل تابستان باید افزایش یابد اما با توجه به اینکه خریداران منتظر گشایشهای بیشتر و ریزش قیمتها هستند، بازار دچار یک رکود سنگین شده است؛ در واقع فروشندگان خودرو به شدت به دنبال فروش محصولات خود هستند اما خریداری وجود ندارد.
در جدول زیر میانگین قیمت خودروهای پرتیراژ در بازار قابل ملاحظه است.
خودرو (مدل ۱۴۰۱) | قیمت بازار ۴ خرداد |
کوییک اتوماتیک | ۳۴۵ میلیون تومان |
کوییک دندهای | ۲۲۱ میلیون تومان |
پراید ۱۱۱ (مدل ۹۹) | ۲۰۰ میلیون تومان |
پراید ۱۳۱ (مدل ۹۹) | ۱۷۸ میلیون تومان |
تیبا صندوقدار | ۱۹۲ میلیون تومان |
تیبا هاچبک EX | ۲۰۱ میلیون تومان |
ساینا EX دندهای | ۲۲۰ میلیون تومان |
رانا پلاس | ۲۹۵ میلیون تومان |
۲۰۶ تیپ ۲ | ۳۰۰ میلیون تومان |
۲۰۶ تیپ ۵ (مدل ۹۹) | ۳۴۵ میلیون تومان |
سمند LX، EF۷ | ۳۳۲ میلیون تومان |
سمند LX ساده | ۳۰۰ میلیون تومان |
تارا اتوماتیک | ۵۹۰ میلیون تومان |
پژو پارس LX | ۳۸۰ میلیون تومان |
دنا معمولی | ۳۹۵ میلیون تومان |
سورن پلاس | ۳۷۵ میلیون تومان |